Nové logo
06. 12. 2012
Etnetera spojuje & nové logo
Výsledkem společné práce s agenturou AnFas se stal koncept nového loga postavený na principu spojování, které je nám vlastní ve všem, co děláme. To, jak fungujeme mezi sebou, s partnery firmy, jak aplikujeme svobodné principy v podnikání, všechny naše sportovní a další mimofiremní aktivity mají za následek, že jsou si lidé blíž a lépe spolu fungují.
Konceptu pomohl na svět objev symbolu spojování – znaku & – ukrytém přímo v názvu firmy Et netera, vzniklý spojením písmen „et“ latinské spojky „a“.
Základem nového loga je tedy stylizovaný symbol ampersandu spojený s názvem firmy (nyní již bez mezery). Toto je jediná pevná část loga. Samotný symbol „&“ i princip spojování bude žít v mnoha podobách a formách. Nechtěli jsme korporátní logomanuál, který zůstane v šuplíku, ale živý koncept pro živou firmu, se kterým si budeme moci hrát a upravovat ji podle potřeb a příležitostí.
Jedna z ranných ukázek „hraní si“ se symbolem ampersandu:
Další divize a spin-off firmy z rodiny staví své logo na logu Etnetery, které tvoří společné jádro. Symbol je dobré odlišit barvou ampersandu a dovětek - jméno divize - si mohou firmy zvolit buď ve stejném písmu v tenčím řezu nebo podle svého gusta. První případ je k vidění např. u loga Etnetera Activate:
Příběh vzniku loga
Brzy po počátečních snahách o umírněný facelift původního loga na podzim 2011 jsme si uvědomili, že potřebujeme více než jenom úpravu. Firma zažívá v posledních letech bouřlivý rozvoj a cítili jsme, že všechny vnitřní proměny potřebujeme projevit i navenek. Základem nového zadání se tak stala anketa mezi všemi zaměstnanci pátrající po „duchu jinakosti“ firmy, ze které vykrystalizovala jednoduchá mapa našich hodnot a antihodnot. Na jejím základě jsme připravili netradiční zadání pro partnera, který by nám s tvorbou nového loga pomohl.
Poetická přirovnání procesu zrání firmy k přerodu housenky v motýla a celkově veselý tón a nekonvenční kreslená forma zadání odradila 80% poptaných hned na začátku. To nám paradoxně pomohlo – zpětně vidíme, kolik nám to ušetřilo práce s lidmi nenaladěnými na stejnou vlnu. Tímhle vstupním testem nakonec nejlépe prošla brandová agentura AnFas, u které kromě smyslu pro humor a kreativity zafungovala i ta správná „chemie“.
Proces vzniku nového loga se nesl v duchu postupných tvůrčích iterací a zapojení lidí z Etnetery. Během dvou Etneteřích příběhování – pravidelných měsíčních setkávání lidí z Etnetery otevřených veřejnosti v Pražském HUBu – byl koncept loga představen, rozebírán, vylepšován a dotažen do své finální podoby. Se symbolem a principem spojování si během nich hrálo pokaždé kolem 50 zaměstnanců firmy a dalších příchozích, které to zajímalo. Otevřenost s jakou logo vznikalo i hravost a chuť se zapojit u lidí z firmy překvapilo i kreativce z brandingové agentury AnFas: „Chvílemi jsme vůbec netušili, co vlastně máme dělat a jaká je naše role v celém procesu. Všechny tradiční postupy, poučky a pravidla vzaly během několika měsíců za své. Nadšení lidí z Etnetery bylo ale strhující a postupně jsme se sladili natolik, že nás ta šílená jízda s otevřeným koncem začala ohromně bavit a dost ovlivnila i náš pohled na vlastní práci“.
Podívejte se na celý příběh zkondensovaný do krátkého videa.
S původním logem se Etnetera rozloučila pietním aktem, kdy bylo navráceno Mayským bohům, čímž se finálně podařilo odvrátit konec světa avizovaný na 21.12.2012.