Press Life

Ilustrační obrázek

Článek v časopisu Connect - Vize CMS 2.0

24. 02. 2010 14:45    kategorie: Press Life    autor: Jiří Štěpán    komentářů: 0

Nový rok sice již minul, ale i tak si s drobným zpožděním dovolím predikci vývoje systémů pro správu obsahu v roce 2010. Nejedná se o sázku, zda se toto objeví v CMS (Content Management System) řešeních. Jedná se spíše o úvahu na téma, před jakými výzvami v současné době CMS stojí. Tato úvaha vychází z našeho úzkého kontaktu se zákazníky, díky němuž jasně cítíme, že požadavky na funkčnost www prezentací a intranetů přestávají korespondovat s koncepcí většiny CMS, které známe.
 

Klasický model správy obsahu

Při prezentacích různých CMS systémů lze najít vždy jedno základní schéma. Zpravidla na straně levé jsou zdroje informací. Dle kreativity daného dodavatele tam naleznete různě povedené ikonky editorů, interních systémů, článků, dokumentů. Tedy pěkně česky řečeno – toho neuspořádaného contentu, který zoufale a bez užitku čeká na management (v systému). Vprostřed jsou pak různá pojmenování funkcí daného CMS. Tedy slova jako workflow, verze, šablony apod. A do pravé části vedou šipky k jednotlivým publikačním cílům. Zpravidla se objeví alespoň jeden mobil či PDA, klasický prohlížeč, případně exotičtější metody distribuce obsahu. Pěkné a logické. CMS nám pomáhá utřídit, spravovat a publikovat obsah ze strany autorů k uživatelům na straně druhé.

Obrázek 1: Příklad - Fatwire content server

Ale kde to drhne

Bohužel většina dodavatelů CRM nereflektuje zásadní změny ve využívání současného webu. Tyto změny lze charakterizovat v základních bodech:

  • Aktivní uživatelé - Během posledních několika let se z drtivé většiny uživatelů internetu stali producenti obsahu. Uživatel hraje aktivní roli v tvorbě nebo doplňování obsahu. Nestačí šipka z prava do leva. Ta šipka se musí stát obousměrnou.
  • Aktivní web - Překvapivě podobně aktivní roli začali hrát uživatelé webových, nebo chcete-li web2.0 služeb. I ti se chovají současně jako konzument i producent obsahu. Publikace – zejména marketingových informací – se decentralizuje. Současný koncept CMS stále operuje s webovou prezentací, která je od zbytku internetu oddělená. Existuje si, a se zbytkem internetu je propojena jen velmi volně. Ale to už neplatí – obsah chceme publikovat na různých mashupech, naopak chceme využívat obsah služeb typu Youtube apod. A to vše řídit, schvalovat a kontrolovat.
  • Aktivní provozovatelé webů – V neposlední řadě se změnil přístup k provozu webu. Osvícenému webmasterovi již nestačí obsah jen publikovat. Chce vidět detailní report chování uživatelů na stránkách, chce testovat různé verze obsahu, chce rychle nasazovat různé miniaplikace atd. Chce si s webem hrát a chce vidět, jako na to reagují návštěvníci.

Pojďme se na tyto výzvy postavené před CMS podívat detailněji.

Aktivní uživatelé

Nikdy v historii nebylo tak snadné vytvářet a publikovat obsah. Rozmach dostupných digitálních fotoaparátů, nahrávání audia a videa mobilem, dostupnost bezplatných a uživatelsky příjemných blogovacích nástrojů. To vše v kombinaci s rychlejším internetem vytvořilo kulturu, kdy valná většina uživatelů aktivně publikuje informace. A možnost vyjádření očekávají na webu automaticky. Chtějí informace sdílet, komentovat, hodnotit. Chtějí na ně odpovědět vlastním názorem.

Obrázek 2: Aktivita uživatelů dle studie Forrester research v (Q4 2009, USA)

Položte si tedy otázku, jak je váš firemní web a obecně vaše CMS připraveno obsloužit tyto uživatele, zvyklé hrát jinde aktivní roli. Podívejme se například na jednotku obsahu zvanou „produkt v katalogu eshopu“. V klasickém přístupu jsou informace na produktové kartě částečně pořízeny editory v CMS (popis, fotogalerie) a částečně importovány z interního skladového systému (cena, dostupnost, parametry). Nicméně modernímu eshopu toto nestačí. Nedílnou součástí informací o produktu je též obsah generovaný uživatelem, jako je například: hodnocení, diskuse, recenze produktu nebo videorecenze.

Ignorování těchto informací je navíc nerozumné. Jednak je tento obsah pro uživatele důležitý a například na zmiňovaných eshopech patří recenze jiných uživatelů k podstatným faktorům při rozhodování o nákupu. Mimo to se současný webový uživatel nenechá tak snadno odbýt. Pokud například nepovolíte diskusi u článku, neboť nechcete mít na svých stránkách hanlivé komentáře, je to jen strkání hlavy do písku. Uživatelé stejně budou tento článek komentovat a pomocí Google,Wiki, linkování na Facebooku a podobných služeb jej publikují ostatním a vyzývají je k diskusi. Navíc mimo jakoukoli vaši kontrolu.

V lepším případě jsou tyto informace ukládány mimo CMS v relační databázi a zobrazovány jako aplikace. Čímž ztrácíme celou mašinérii schvalování obsahu a další cenné nástroje. Což je škoda. Oč výhodnější by bylo považovat návštěvníky za editory se specifickou rolí. To však současné CMS neumožňují.

Aktivní web

Dalším fenoménem jsou webové služby, se kterými může i nemusí web interagovat. Jejich využití je výhodné hned z několika hledisek. Jednak poskytují nějakou službu nesrovnatelně levněji než v případě vlastního vývoje. Příkladem je poskytnutí streamovací platformy na Youtube nebo mapových serverů a podkladů. Je tedy ekonomické použít tyto služby. Navíc publikováním informací na těchto službách můžete získat nové návštěvníky, kteří tak naleznou vaši prodejnu na mapách Google, aniž byste je museli předtím nějak dostat na web. Ale jak to spravovat?

Představme příklad webu s databází prodejen. Je žádoucí, aby informace o prodejně byly spravovány v CMS. Editoři pak zadávají adresu, polohu, informace o prodejně. Přidají fotografie a kontakty. A může se publikovat na web. Ale jak tuto informaci dostat do Google Local, aby se zobrazovala v mapovém vyhledávání? Jistě to může nějaký editor zadat přes svůj Google account ručně. Jde to, ale je to duplicita. A pokud máme podobných záznamů stovky, riziko nekonzistence dat roste. Navíc vzniká problém s právy – co když karel.novak@gmail.com, který data na google nahrál, přestane být vaším zaměstnancem? A tak dále. A přitom Google nabízí krásné rozhraní umožňující nahrávat tyto informace automatizovaně.

Dobré CMS by tedy mělo být schopno autorizovat se vůči google jako uživatel a data aktualizovat v návaznosti na běžné schvalovací prostředky. Stejně tak se záznamem na Wikipedii, tweety, fotkami na Flickru, videii na Youtube či novinkami na zdi Facebooku . CMS se tedy stává správcem firemních účtů v sociálních médiích a tato média se stávají důležitou platformou pro distribuci obsahu.

A tento proces není jednosměrný. V některých případech je výhodné přebírat data pořízená na jiných serverech. Proces se tedy obrací a od CMS očekáváme schopnost zobrazit mapu, Youtube videa, dokumenty z Google Docs či slideshare. To vše pochopitelně bez složitého vkládání složitých kusů HTML kódů neznalými editory a s možností schvalování a kontroly validity tohoto propojení.

Aktivní provozovatelé webů

CMS by mělo umožnit maximálně snadno testovat reakci uživatelů na předkládaný obsah. Od integrace s kvalitním systémem pro sledování chování návštěvníků (Google Analytics, Yahoo Analytics, Omniture. ..) po podporu A/B testování, sledování kliknutí formou heat map apod.

Opět by to vše mělo být více integrováno do systému správy obsahu a ne jen jako javascript v šablonách. Pokud zůstaneme u Google Analytics, pak ideální CMS ví, jaký používám účet, automaticky ošetřuje odkazy mezi spravovanými doménami, kontroluje konzistenci mezi cíly definovanými v Analytics a webem. Stejně tak by CMS mělo být schopno konzistentně pracovat se segmenty definovanými pro účely analýz a obecně by mělo být schopno řídit reportování.

Součástí metadat v CMS se postupně stanou i informace řídící způsob reportování přístupu k danému článku či jiné informaci. Když se vrátím k příkladu produktového listu, tak kromě informací o produktu samotném by mělo CMS obsahovat i informaci, jak chceme zobrazení tohoto produktu reportovat v analytickém SW. To totiž nemusí být vždy v souladu s prezentační částí. Můžeme chtít, aby se přístup na knihu zařazenou ve výprodejích započítal do návštěvnosti kategorie „beletrie“. CMS musí tuto informaci prostřednictvím dynamické úpravy trackovacího kódu propagovat například Google Analytics.

A co na to dodavatelé

Prozatím neznám CMS, které by se popralo se ctí se všemi výše uvedenými výzvami. Nicméně první vlaštovky se objevují a i v našem CMS jNetPublish letos rest z velké části napravíme. I tak ale většina práce zůstává na implementaci, kdy se mimo CMS nasazují moduly pro uživatelský feedback a integruje se Web2.0 službami postaru. Což pochopitelně nese vyšší náklady jak při úvodní investici, tak při provozu. Věřím, že soustředěný tlak zákazníků přinese v krátké době své ovoce a dobré CMS se tak z osamocených publikačních ostrovů stanou aktivními hráči v živé síti současného internetu.

O autorovi: Jiří Štěpán, Et netera Research & Technology Director.
Poznámky nejen o CMS lze najít na http://podhledem.blogspot.com

Další články a komentáře...

Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

K článku nebyl zatím přidán komentář.

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Press Life


RSS kanál Press

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ