Press Life

Ilustrační obrázek

Na ztrátě soukromí vydělají všichni

14. 01. 2011 14:45    kategorie: Press Life    autor: JSt    komentářů: 0

Článek Jiřího Štěpána, technologického ředitele společnosti Et netera, který vyšel v týdeníku Ekonom 2/2011.
 

clanek

Ke ztrátě dříve tolik oslavované anonymity směřuje vývoj webu posledních několik let. Tento trend začíná u uživatelů, kteří s nástupem sociálních sítí ztrácejí jakékoli zábrany a dobrovolně se podílejí na nové definici soukromí. Provozovatelé webů tomu nadšeně tleskají a snaží se využít stále sofistikovanější nástroje, které z anonymních návštěvníků tvoří jasně identifikovatelné marketingové cíle. Na třetí straně pak stojí státní aparát, který sice hlasitě brojí například proti Facebooku, ale současně vyžaduje sledování uživatelů a jejich aktivit.

Je tedy zánik internetové anonymity nevyhnutelný? Vsadil bych se, že ano. Alespoň v současné podobě. Zdá se, že jediným, kdo z anonymity profituje, je šedá internetová ekonomika, a to navíc jen zčásti. Každý spammer touží po kvalitnějších personálních údajích a tato poptávka je uspokojována ze strany autorů tisíců malých špionských červů a virů. Ostatním hráčům anonymní uživatel nevyhovuje a postupně jej, každý po svém, eliminují. Vše tedy nasvědčuje tomu, že existuje poptávka po důvěryhodné identitě uživatele. Pochopitelně zůstanou ostrůvky skryté v anarchii anonymity, ale většina si pravděpodobně zvykne na stále lepší identifikaci. Stejně jako si zvykla na kamerové systémy v reálném světě.

Nejsilnější tlak na odhalení identity uživatelů pochází ze strany poskytovatelů služeb. Projevuje se to využíváním stále pokročilejších nástrojů pro webovou analytiku, které dokážou pravé zázraky. Vytvářejí téměř dokonalý model uživatele složený z jeho minulých návštěv, z facebookové identity a desítek dalších indicií. Například provozovatel e-shopu je tak schopen velmi přesně analyzovat potřeby zákazníků, které zná, a dokáže na ně cílit svou nabídku. Stejným směrem jdou i reklamní systémy. Takový Google Adwords již dávno neposkytuje jen reklamu relevantní pouze k hledanému výrazu. Kontextovost reklamy jde mnohem dál. Nabízí informace odpovídající vaší poloze, historii uložené u Googlu, odhadovanému profilu a podobně. Tento trend se dnes přenáší i do klasické bannerové reklamy, která v blízké budoucnosti bude vysoce personalizovaná. Vydělají na tom téměř všichni.

To vše by ale nešlo bez požehnání uživatelů, kteří překvapivě souhlasí. Sami akceptují nutnost používat na stránkách cookies, které slouží k rozlišování uživatelů, sami rádi využívají Facebook Connect, a předávají tak třetím stranám informace z Facebooku. Sami rezignují na dříve oblíbené přezdívky na diskusních fórech a vystupují pod reálnými jmény. Jedná se o jakýsi znak dospívání internetu jakožto určité podmnožiny naší civilizace. Lidé jsou ochotni akceptovat pravidla a nést odpovědnost za svoji digitální stopu. Doufejme, že se tato otevřenost uživatelů neobrátí proti nim. I proto bychom měli usilovat o vytvoření co nejefektivnějšího a nejotevřenějšího identifikačního systému, který by byl nezávislý na státní moci nebo monopolu jedné firmy. Takového, který dobře poslouží, ale neublíží.

Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

K článku nebyl zatím přidán komentář.

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Press Life


RSS kanál Press

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ