Tech Life

Ilustrační obrázek

Používáte IM pro práci?

29. 01. 2009 10:00    kategorie: Tech Life    autor: ZHr    komentářů: 10

Komunikace v projektovém řízení má na úspěchu projektu zásadní podíl. Jako prostředek standardně slouží různé typy schůzek, emaily a další prostředky, zpravidla popsané projektovou metodikou. Co už je často nad rámec těchto příruček, je tzv. Instant messaging (IM). Všichni ho znají, většina z nás jej používá. Bohužel však zpravidla pouze na osobní, nikoli profesní úrovni.
 
Dle mé osobní zkušenosti project manageři IM používají, to ano. Pro dohadování s rodinou, přáteli, občas kolegy. Komunikace s klientem se však odehrává tradičními kanály. Teprve poté, co si vytvoří s druhou stranou alespoň trochu osobní vztah, stává se IM i pracovním nástrojem. Proč tomu tak je? Napadá mě několik důvodů:
  • Je to tak běžný nástroj pro osobní komunikaci, že se lidé bojí používat jej pracovně.
  • Lidé nechtějí být tak na ráně. Snižuje se totiž manévrovací prostor pro výmluvy. Jsem-li vidět  online, těžko se mohu vymlouvat
    na nepřítomnost. Zároveň hrozí riziko „otravování“ mimo pracovní dobu.
  • IM zkrátka není nástroj stanovený jako standardní.
  • Jednomu může trochu divné si vykat s někým, koho mám na IM.

Proč ano?

Vybudování si kvalitního vztahu se zákazníkem je základem úspěšného vedení projektu. Pokud si s druhou stranou nastavím pravidla komunikace a obě strany je budou respektovat, nastolím dobrý vztah pomocí IM snáze, protože:
  • Vidím, kdy je druhá strana Online, kdy nechce být rušena, kdy je mimo.
  • Mohu nechat zprávu, i když je druhý offline a jsem si jist, že blikající okno – výzva k odpovědi naskočí ihned po přihlášení.
  • Průběžně mohu řešit, reagovat, zjišťovat informace, zkrátka pracovat aniž bych, jako třeba v případě telefonu, musel komunikaci přerušovat a znovu zahajovat.
  • Je to levnější. Zejména, když je druhá strana v zahraničí.

Jak se díváte na využití IM v projektovém řízení vy? Používáte? Kdy myslíte, že má, a kdy nemá smysl? Jsem zcela mimo a všichni IM v projektovém řízení používáte již dávno?
Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

Ján Varhol, 1.2.2009 11:27

Ja by som nechávanie správ nechal na e-mail, IM iba fakt na okamžitú komunikáciu. Často sa mi stáva, že iba niečo potrebujem rýchlo dohodnúť cez IM a keď mi dôjdu dve-tri požiadavky od zákazníka urob toto a tamto a ja jednoducho nemám čas, tak si to musím niekam zapísať atd.

Keby jednoducho poslal mail, venujem sa tomu keď mám čas a šetrí mi to prácu i nervy. Toľko k posielaniu správ offline kontaktom.

Roman Pištěk, 30.1.2009 12:22

Když to opravdu nehoří, člověku se statusem DND nenapíšu a naopak -- slušný člověk nenapíše mně. Když mám práce nad hlavu, změním status na Invisible, nebo se prostě odhlásim.
IM mi přijde daleko "taktnější", než-li telefon, kterej mi neúnavně drnčí, i když sedím na trůnu. Navíc s telefonem přimáčknutým mezi uchem a ramenem se pracuje těžko. Částečně to řeší HF, ale já osobně mám třeba potíž kreativně přemýšlet, když na druhé straně klient "poklepává podpatkem".
V neposlední řadě přes IM se dají promptně zasílat dokumenty, obrazová data, kopírovat URL atd. atd.

Tim, 30.1.2009 10:45

Včera jsem se domluvil se zákazníkem na komunikaci také přes Jabber (oba máme účet na Googlu, jehož Google Talk protokol Jabber podporuje). Jsem docela zvědavý co si o tom budu myslet po projektu. :)

Tomik, 29.1.2009 23:07

Ano, to je jediná a hlavní nevýhoda IM - lidi - dokud IM budou používat lidi, kteří jsou většinou naprosto negramotní nebo si na to alespoň hrají (jak jinak si vysvětlit, když má člověk ve statusu "Nerušit!" neustálé otravování někým), pak je toto nepoužitelné.

Určitým řešením by bylo mít IM kanál jen pro zákazníky, jenže to mi přijde na hlavu postavené - proč je nutné vše zdvojovat - email pracovní a soukromý, mobil pracovní a soukromý, účet pracovní a soukromý, IM pracovní a soukromé. Pokud vše funguje, jak má (což většinou nefunguje), IMHO by měla každá z těchto věcí být jen jedna - není nic horšího, než když je pak člověk nucen nosit 4 telefony - 1 osobní a 3 pro různé skupiny klientů - dopadne to s IM podobně?

elfineer, 29.1.2009 20:48

Podle mně je IM mnohem efektivnější, mnohem spíš tušíte, jestli rušíte apod. než obyčejně telefonem.

Divím se, že se někdo nespecializuje na dodávání IM softwarů do větších firem (nebo o tom nevím :)).
Něco, co by bylo přímo provázané s intranetem a byly by tam dopředu všichni automaticky kamarádi - na to je ICQ/Skype/Google Talk použitelný jen v menších skupinách, kde se už lidi znají.

David Lengyel, 29.1.2009 20:13

IM pro práci používám běžně. Chvilku trvalo, než jsem vychytal nastavení. Přirozeně nechci, aby mi klienti psali po večerech nebo u snídaně a kamarádi během práce. Všechno řeší nastavení viditelnosti pro určité skupiny. Další prima nastavení je vypnutí blikání ikony v trayi, kdy sice vidím, že někdo píše, ale věnuji se tomu až když mám čas řešit něco jiného. Funguje to bezvadně.

karf, 29.1.2009 14:47

IM se hodí na řešení věcí, které jsou opravdu povahou instantní, tj. napsat-odpovědět-zapomenout. Když mi někdo něco napíše na IM, je to rušivé podobně jako telefon, musím se tomu věnovat teď hned, vyžaduje to interakci obou stran ve stejný čas. Proto považuju ve většině případů mail za adekvátnější a efektivnější. Není tak vlezlý a člověk jej může vyřizovat kdy chce on, ne kdy chce druhá strana.

Jan Janoušek, 29.1.2009 14:43

Já IM používám pro práci běžně a nijak nerozlišuji, jestli dotyčného znám, nebo ne. A když někdo píše, kdy nechcu, tak je prostě ignoruju a až na to mám čas, tak to projdu a kdyžtak jím vystvětlím, že nemám na komunikaci s nimi čas....

Arthur Dent, 29.1.2009 14:10

Bohužel lidé píšou nejen když mám ve statu "jsem v bezvědomí", ale píšou často takovýmhle stylem:

"ahoj"
...
"Jsi tam?"
...
"Ozvi se, něco bych potřeboval"
...
"Už je to fakt urgentní, ozvi se co nejdřív..."

Že by se vymáčkli a v jedné zprávě napsali "Ahoj, nefunguje mi to a to, zkoušel jsem tamto a ono, potřebuju poradit", to ne!

Rival, 29.1.2009 13:48

Bohužel, lidé píšou, ikdybych měl nakrásně ve statusu, že jsem v bezvědomí...

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Tech life


RSS kanál Tech Life Blogu

Offlineblog

Offlineblog

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ