Tech Life

Ilustrační obrázek

Nechceme domény s diakritikou

01. 12. 2009 09:30    kategorie: Tech Life    autor: PPl    komentářů: 27

Od dob vynalezení internetu uplynulo už hezkých pár pátků, rozšířil se do celého světa a nachází uplatnění ve spoustě oborů naší běžné činnosti. Není proto divu, že se neustále něco vymýšlí, zdokonaluje, objevuje. Jedním z těchto "zdokonalení" je i návrh na možnost registrovat (a tím pádem i běžně používat) doménová jména v národním jazyce, tzv. IDN (Internationalized Domain Names).
 

Na jednu stranu je potřeba říci, že v zemích, kde se nepoužívá latinka, je to zřejmě krok správným směrem. Přeci jen pro rodilého Číňana, Japonce nebo Araba bude jednodušší a srozumitelnější, když do prohlížeče zadá doménu ve svém rodném jazyce. Proč ne, když tomu mají uzpůsobené i klávesnice, operační systémy a všechno ostatní. Stejně, kdo nerozumí obsahu stránek, tak mu může být celkem jedno, jak se na ně dostane. Tuhle oblast bych tedy pominul.

Ono se to ale týká i nás, potažmo Evropské unie. Evropské národy, nás nevyjímaje, sice používají převážně latinku, ale rozšířenou o různá nabodeníčka. Takže by se mohlo stát, že budeme psát doménu s plnou diakritikou - tedy např. www.lahůdky-šťáhlavský.čr. Je to dobrý nápad? Osobně si myslím, že ne.

Evropský registrátor sice už vyhlásil, že od 10.12.2009 bude možné registrovat domény v zóně .eu s národními znaky, v ČR se pokud vím zatím nic podobného nechystá a já jsem za to rád.

Problémů, které jsou s tím spojené, je totiž celá řada a nedají se brát na lehkou váhu. Už teď se objevuje řada spekulantů, kteří parazitují na tom, že si zaregistrovali podobně znějící doménu, jako je např. vaše firemní a pak se vám ji snaží za podstatně víc peněz prodat. Příkladů najdeme nespočet. Firmy si ve snaze předejít tomuto problému registrují i podobné názvy, záměrné překlepy a záměny podobně vypadajících písmen. Firma s dvou a víceslovným jménem pak pro jistotu registruje i varianty s pomlčkou a dalšími znaky, aby předešla případné mystifikaci. A teď si představte, že budete muset registrovat i různé varianty s diakritikou? Pak budete mít sice pořád jen jeden web, ale přístupný na desítkách různých domén? Jediný, kdo na tom vydělá, bude registrátor a vás to bude, kromě přímých peněz za registraci, stát ještě hromadu další administativy a čas strávený nastavováním na serverech.

Pochopitelně nejde jen o spekulanty s případným výhodným prodejem domény, ale může se jednat i o to, že si dotyčný zaregistruje doménu, která se na první pohled podobá např. doméně banky, na ní ve stejném designu připraví vstupní formulář do elektronického bankovnictví a jen vesele sbírá přístupová jména a hesla. Jistě namítnete, že to lze zabezpečit. Samozřejmě ano, ale jen se tím otevírá přístup k dalším případným podvodům a zneužitím. Hezky jsou tyto případy popsány na stránkách českého registrátora CZ.NIC. Schválně se podívejte do zdrojového kódu na ukázky těch odkazů na Google. Na liště se to sice pokaždé zobrazí jinak, ale ve zdrojáku je to opticky pořád "google".

Stranou nechávám fakt, že "internacionalizované" domény se stejně ve finále převádí na ASCII tvar, který je ale pro běžného člověka nečitelný (řekli byste např., že www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz je vlastně www.háčkyčárky.cz)? To je nutné proto, aby správně fungovaly jmenné služby, jako např. DNS. Sice se asi dá čekat doba, kdy se pro IDN zavede plná podpora na všech úrovních a takové "překlady" nebudou potřeba, ale momentálně je to docela problém, zkuste si např. takovou adresu najít v historii navštívených stránek. A co teprve až budete chtít někomu z internacionalizované domény poslat e-mail? Budete mu psát na karl@xn--bcher-kva.eu?

CZ.NIC každé dva roky pořádá anketu, kdo by chtěl zavést IDN i pro české domény, zatím to vypadá, že většina jak firemní, tak soukromé klientely je proti a já jsem rád, že tomu tak je. Nepřeju si, aby se IDN v českých doménách zavádělo, nemyslím si, že by to přineslo něco pozitivního, s latinkou obecně nemáme problém a bez diakritiky v doménách dle mého umíme žít.

Jaký je na to váš názor?

Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

Lukáš Zaplatílek, 4.1.2010 14:15

Další příspěvek do diskuse (via Twitter/Jan Tichý):
http://www.xn--pliluoukkdopl-wib9rsbxt9ik4a5j0fpd1l0m.eu/

Pavel Pola, 3.12.2009 16:25

Jirka> To sis ale špatně přečetl, co jsem napsal. Psal jsem, že pro nelatinské jazyky (lingvisti prominou) mi to nevadí. Vadí mi přesně to, co píšeš v poslední větě, že IDN přichází, aniž by nějak řešila důvěryhodnost toho, kam jsem se po zadání dotazu v Google dostal. A není to pořešené ani technologicky ani procesně (např. absence sunrise v .eu, vazba na ochranné známky, apod.). Skoro jako by se nad tím ani nikdo pořádně nezamyslel, jaké to bude mít dopady. Vadí mi, že se jde honem rychle na věc s tím, že ono to nějak dopadne. Proto mi zdrženlivost NIC přijde vhodná až žádoucí, tohle se nedá a nemá uspěchat.

Lokutus, 3.12.2009 11:49

@anonym: Přesně. :-)

Jiri Stepan / ET NETERA, 3.12.2009 11:20

Já naopak tuto iniciativu vítám. Jedná se o další přiblížení internetu normálnímu uživateli. Pochopitelně to bude mít svá negativa. Jedno z největších asi bude rozčlenění dosud víceméně homogenního internetu na znakově konzistentní oblasti s menší mírou provázanosti. Stejně tak kolegové spekulanti a zejména phisheři jistě využijí úvodního zmatku (ono třeba hodně písmen' v azbuce vypadá celkem stejně jako v latince).

Ale ve finále to opět o něco sníží složitost používání internetu pro běžného uživatele. Například nyní se v asijských zemích v offline reklamách neuvádí URL. Uvádí se klíčové slovo, které po zadání do Google povede na to, o čem reklama mluví. Protože takový běžný Japonec si pochopitelně zapamatuje URL v podivné znakové sadě. Spíše si zapamatuje ty dvě slova. Tedy ta potřeba schopnosti identifikace obsahu v národních abecedách existuje a trh už současný stav obchází. Je proto vhodné, že standardizační autority toto reflektují. Je nutné si připustit, že latinka není dominantní znakovou sadou. S ústupem vlivu euroatlantické civilizace prostě její význam klesá.

Jinak většina Tvých námitek vychází z paradigmatu: chci informaci -> zadám URL zdroje.
To už ale postupně přestává platit a přesouváme se do fáze, kdy překlad na URL přestává být podstatný. Uživatel chce informaci a tak se ptá autority, kde je a ta mu ji poskytne. Autoritou je Google, sociální síť atd. URL je skoro stejně nepodstatná jako IP adresa. Otázkou tedy zůstává jak zajistit důvěryhodnost této informace, když URL ztratí svůj význam Technických řešení je celá řada a doufám, že nutnost některé z nich dostane do reálné praxe.

Pavel Pola, 2.12.2009 18:43

Pokud by se o to někdo pokusil, tak se budu bránit zuby nehty, ta doména je totiž moje... :-)) Samozřejmě ten prostor je veliký, takže se spekulanti nebudou zaměřovat na všechny možné kombinace, ale cíleně půjdou po velkých a zavedených značkách. Díky absenci nějaké té sunrise periody mají dost reálnou šanci nějaké lukrativní víceméně zadarmo získat.

Lokutus, 2.12.2009 18:24

Když si někdo dnes zaregistruje doménu pavelpola.cz, budete se také soudit?
Kouzlo IDN spočívá právě v tom, co kritizujete. Množství domén dává mnohem větší variabilitu, čímž snižuje úspěch doménových spekulantů, neboť hodnotu domény jako takové prostě a jednodušše devalvuje. ;-)

Pavel Pola, 2.12.2009 17:44

Samozřejmě, je to úhel pohledu. Pokud by s tím nebyly spojené ty problémy, o kterých jsem psal, tak by mi to celkem nevadilo. Neberu nikomu právo na to si registrovat, co se mu líbí, dokud tím ale neohrožuje práva někoho jiného. Stávající systém ale bohužel nahrává tomu, že když budu první, kdo si zaregistruje živě.cz, tak má CPress smůlu a bude to stát další peníze, čas a soudní spory. To mi na tom vadí.

Lokutus, 2.12.2009 17:13

To je jen úhel pohledu. Svého času byli lidé, kteří neviděli pokrok v osobních počítačích. No vidíte, sešlo se pár let a dneska díky tomu můžete sedět při psaní těchto komentářů doma na zadku a pouštět si přitom mptrojky. IDN je také pokrok, neboť psaní bez diakritiky a mezer není pro lidi z našich končin přirozené. A ten pokrok zanedlouho dorazí i k nám a budete se s tím muset smířit, ať se vám to líbí nebo ne.
Ostatně, nikdo vás nutit k přechodu na diakritiku nutit nebude. Klidně si dál používejte domény v sedmibitech. Ale nechápu, proč by to tak měli dělat všichni. ;-)

webtata, 2.12.2009 16:32

Lokutus, ten tvuj argument o komunismu je tak stupidni az me to presvedcilo ten tvuj vzneseny vyron dal necist.

Pavel Pola, 2.12.2009 16:19

A pak že jsem to já, kdo špatně chápe... Nepsal jsem nic o všeobecném pokroku, tomu se nebráním, ale IDN neberu jako pokrok tím správným směrem. V našich zeměpisných souřadnicích určitě ne.

Lokutus, 2.12.2009 15:58

S prominutím, blábolíte nesmysly. Kdybyste si to přečetl pořádně, nepsal byste takové nesmysly. Psal jsem o pokroku a IDN jednoznačně pokrok je. OLED, či laserové klávesnice jsem zmínil jen v souvislosti s tím, že klasická hw klávesnice je zastaralá a poskytuje minimum možností. Nepsal jsem, že kvůli IDN budeme muset zavádět sw klávesnice. Nemůžu za to, že špatně chápete psaný projev.
V podstatě je to vidět na trendu v mobilních technologiích. Překvapivě nikdo nemá problém se sw klávesnicí na dotykových telefonech.
Ale jestli jsem dobře pochopil vás, nejraději byste zakonzervoval současný stav. Tak snad díky bohu, že se v minulosti našlé i lidé, kteří nemají tak zatuchlé myšlení. To bychom třeba dnes mohli komunikovat s počítačem přes děrovačku a kartonové obdélníčky. Klávesnice? Myš? Unicode? Zbytečné vyhazování prostředků. ;-)

Pavel Pola, 2.12.2009 15:00

Takže shrnuto a podtrženo: aby bylo možné, aby si někdo mohl zaregistrovat a v plné míře užívat doménu s IDN, tak k tomu potřebuje, tedy kromě samotného registračního procesu a plné podpory na všech úrovních protokolu, ještě specializované klávesnice a SW, který to dokáže i v cizině bez problémů zadat (nebo v lepším případě systém na rozpoznávání hlasu).

Jsem rozhodně skeptický k názoru, že běžný uživatel (kterému je IDN především určeno) bude vůbec reálně schopný poznat, jestli není obětí nějakého podvodu. A opět - abychom tomu předešli, bude kromě klávesnice nutné vyvinout ještě nějaký další systém na ochranu před takovými podvody, kterému bude rozumět i běžný konzument, který nerozlišuje mezi pojmy internet / prohlížeč nebo Google.

Upřímně mě ten názor baví, že ASCII je pro geeky. Ale laserové klávesnice, rozpoznávání hlasu a další vymoženosti AI zřejmě do téhle kategorie nespadají. ;-)

Takže za mě: zavádění IDN je jen zbytečné vyhazování prostředků na všech úrovních - od vývoje podpory IDN počínaje po nutnost zakoupení speciálních virtuálních klávesnic s plnou podporou Unicode konče.

Lokutus, 2.12.2009 14:36

Úžasné, jak se na tom internetu rozmáhá komunismus. Nevidím jediný důvod, proč by si někdo nemohl zaregistrovat doménu moje-úžasný-fotečky-z-dovolený.cz. Může mi někdo racionálně vysvětlit, proč by v tom chtěl jiným lidem bránit?
To budeme ještě za sto let používat sedmibitové domény jak tataři?
A ptala se ta anketa i normálních uživatelů? Nebo odpovídali jenom pošahaní geekové?
http://lokutus.cz/748786-proc-ne-idn.php

Šaman, 2.12.2009 11:53

Rozhodně ne. Z počítačů v zahraničí by se pak na české stránky nedalo dostat (možná s mapou znaků, ale to je fakt opruz).

Miroslav Holec, 2.12.2009 10:47

Nevidím důvod, proč bychom nemohli mít diakritiku v doméně, proč by další státy nemohly rozšířit své možnosti o více znaků. Problém je v tom, že toto mělo být buď od začátku. Teď by to vneslo zmatek, boj o domény a desítky právních sporů. Zde bohužel neplatí věta: Nikdy není pozdě.

Anonym, 2.12.2009 10:31

Nebylo by reseni (alespon pro ceske prostredi) jen proste nahrazovat pismena s diakritikou za ty bez (podle presne stanovene tabulky)? Tohle by se podle meho nazoru mohlo dit na jedne ze stran - prohlizec, dns - kdy dns by byla asi lepsi volba...jasne, slo by potom napsat www.šéžňám.čž, ale dns by uzivatele nasmerovalo automaticky na www.seznam.cz, odpadly by problemy se spekulanty, nakupem dalsich domen i obycejnymi lidmi, kteri zadavaji webovou adresu s diakritikou...

VfB, 2.12.2009 07:27

ani ve "východňarských" krajích nemá IDM smysl, romanji (latinku) všude běžně používají, stačí se podívat do složky s mp3 kolik japonských mp3 má názvy v "rozsypaném čaji" a kolik v angličtině (a tudíž latince, i japonské názvy kapel se alespoň z poloviny píší na obaly cd v romanji, stejně tak jména interpretů), takže používání romanji (pingin) není pro ně takové utrpení jak to zastánci domén "s bordelem" nad písmenky snaží prezentovat, navíc zavádět IDN a pak použít jen 1% dostupných znaků je jako postavit parkoviště 300 parkovacími místy pro dvě jízdní kola

když už IDM tak kompletně, bez xenofobní a rasistické diskriminace "divných" písmenek, vždyť čínská komunita u nás má stejná práva jako "rodilí" češi, tak když Pepík může mít doménu báječná-muzika.cz tak proč nemůže mít Li doménu 良好的音樂.cz, žádné čecháčkovství prosím

Jerák Martin, 1.12.2009 21:26

IDN - rozhodně NE!

Mirek Charvát, 1.12.2009 20:22

V doméně cz si klidně vystačíme bez diakritiky ... takže NE ... bylo by to jen pro zlost

webtata, 1.12.2009 19:45

jednoznacne ne, zadny uzitek (ani v budoucnu) a spousty problemy (permanentne).

Pavel Pola, 1.12.2009 18:56

Těch povolených znaků je už teď víc než potřebujeme, např. ve zmiňované EU, že s nějakým omezováním to asi rozumně nedopadne (paradoxem např. je, že německé ostré S v povolené znakové sadě chybí) - to by totiž mohlo znamenat, že např. ÖMV si v .cz doméně registraci neudělá. Navíc je tady pořád otázka ceny, nevěřím tomu, že by registrátor např. při registraci IDN domény automaticky (a zadarmo) registroval i ne-IDN verzi. Nebo např. pokud bych měl zaregistrovanou ne-IDN verzi a někdo zadal do prohlížeče IDN, tak by se to automaticky přesměrovalo? To asi taky ne. Takže to je pořád jen víc problémů než užitku. Prostě pro nás v tom nevidím vůbec žádný smysl.

roxtor, 1.12.2009 18:02

NE!

Anonym, 1.12.2009 17:28

ANO

Stefan, 1.12.2009 16:26

IDN - NE

Honza Marek, 1.12.2009 15:06

Brát. Protože je to jen otázka času. Až budou pomíjet problémy, tak se to samo uvede do běžného provozu. Nemá smysl to regulovat. Ohledně podvodů - dají se vyjmenovat povolené znaky jen na ty běžné české.

Anonym, 1.12.2009 14:30

Říkám hlasité NE IDN.

Martin Straka, 1.12.2009 14:30

IDN nebrat. Víc problémů než užitku.

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Tech life


RSS kanál Tech Life Blogu

Offlineblog

Offlineblog

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ