Tech Life

Ilustrační obrázek

Cože je to vlastně ta “uživatelská zkušenost”

18. 08. 2008 14:00    kategorie: Tech Life    autor: LZa    komentářů: 0

Někde na rozhraní psychologie, sociologie a statistiky existuje mýtus zvaný uživatel. Nenávidím ten pojem. Uživatel chce toto, uživatel dělá tamto, uživatel kliká támhle. V češtině to zní ještě mnohem hůř než originální pojem “user” z angličtiny a to zejména proto, že nejbližší zaběhlá souvislost, ve které se toto slovo v češtině vyskytuje, je z oblasti farmacie (s mírně ilegálním nádechem). Budu mu proto raději říkat Franta.
 

Projevy uživatelské zkušenosti

Je to přesně ten moment, kdy se láme chleba. Interakce Franty s naší aplikací tak nějak dotváří jeho aktuální náladu ovlivněnou vším, co se děje kolem něho.

Ráno vstal po pařbě, bolela ho hlava. Chtěl si vyčistit zuby, ale došla pasta - srovnal to žvýkačkou a po snídani spěchá do práce. Zase pozdě - to si od šéfa odskáče.

I takhle beznadějně může vypadat výchozí situace - to nikdy nevíme. Přijde-li moment, kdy si chce vybrat v našem eshopu hi-fi soustavu a my ho dorazíme nepoužitelným vyhledáváním, nepřehledným designem nebo příliš složitým objednávkovým procesem, pravděpodobně praští do stolu a při příštím kontaktu s naším logem a firemními barvami se opupínkuje.

Ale abych se vzdálil katastrofickým scénářům. V případě, kdy interakce proběhne v pořádku, může Franta klidně nakoupit, posléze doporučí náš obchod všem kamarádům, uloží si odkaz do svých online bookmarků a napíše o úžasném nákupním procesu příspěvek na svůj blog.

A jak s tím moudrem naložíme?

Nejdříve je nutné zapomenout na uživatele a hledat svoje vlastní Franty. Pokud se totiž zacílíme na příliš obecný mrak nejasných požadavků davu, nikdy se nám nepovede vybrat ty klíčové a do těch pak investovat v podobě uživatelských testů, expertních výzkumů a prototypování.

Nejjednodušší krok jak začít je zajímavý termín “My mom test”.

A pokud vás toto téma bude dále zajímat, nebojte se ozvat v komentářích - nedělám to přece pro sebe, ale pro lidi! ;)

Sdílet odkaz:
tisk

Diskuze k článku

K článku nebyl zatím přidán komentář.

Přidat příspěvek

 

Kontakt pro média


Máte zájem o další informace, odborný článek či přednášku na konferenci? Kontaktujte nás prosím na pr@etnetera.cz.

RSS - Tech life


RSS kanál Tech Life Blogu

Offlineblog

Offlineblog

Ljama


Komix z prostředí imaginární firmy.

ljama

Ještě jste ho nečetli? Tak tudy ...

 
Doporučujeme: Nabídka práce, volná pracovní místa - pracovní portál SPRÁVNÝKROK.CZ